czwartek, 8 czerwca 2017

Wegańskie bezglutenowe ciasto marchewkowe

Muszę przyznać, że bezglutenowa wersja tego ciasta smakuje mi o wiele bardziej niż jego mączna wersja. I choć nie mam nic przeciwko glutenowi, uważam, że gotując lub piekąc warto poszukiwać bezglutenowych odpowiedników danej potrawy, bo często okazuje się, że są one po prostu lepsze. I tym razem było nie inaczej. Wstawienie migdałów w miejsce zwykłej pszennej mąki zdziałało cuda, a ciasto nabrało przyjemnej marcepanowej głębi. Próbowałam dodawać do tego ciasta kilka rodzajów orzechów i myślę, że migdały odpowiadają mi tutaj najbardziej. Aby piękny pomarańczowo-słoneczny dysk nie stracił swojego koloru proponuję użyć migdały blanszowane (ja zalałam je gorącą wodą i samodzielnie zdejmowałam z nich skórki, co ma zdecydowanie działanie odprężające) oraz siemienia lnianego złocistego. Nic się oczywiście nie stanie, jak wykorzystasz migdały ze skórką i nasiona zwykłego siemienia – ciasto po prostu będzie ciemniejsze, choć równie pyszne. 


Składniki:
250g marchewki
300g blanszowanych migdałów
3 łyżki siemienia lnianego złocistego
70g płynnego oleju kokosowego
100g ksylitolu
40g rodzynek sułtanek (moczonych w ciepłej wodzie przez kilka minut)
skórka i sok z 1/2 cytryny
ziarenka wyłuskane z 1/2 laski wanilii
opcjonalnie: 2 łyżki uprażonych orzeszków piniowych lub płatków migdałowych


Tortownicę o wymiarach 23cm natłuść, a dno wyłóż papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzej do 170°C. 

Marchewki obierz i zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Migdały przełóż do blendera i zmiksuj na drobny proszek. Siemię lniane zalej 9 łyżkami ciepłej wody i odstaw. Do dużej miski wlej olej kokosowy, dodaj ksylitol i za pomocą miksera utrzyj całość na nieco bardziej puszystą masę. Następnie dodaj napęczniałe siemię i tym razem za pomocą dużej łyżki wmieszaj je w białą masę. Następnie kolejno dodaj mielone migdały, odciśnięte rodzynki, skórkę i sok z cytryny, wanilię oraz startą marchew. Wymieszaj całość dokładnie i przełóż do przygotowanej formy. Wedle uznania wierzch możesz przyozdobić orzeszkami piniowymi lub płatkami migdałowymi. Wstaw do piekarnika na około 45-60 minut (w zależności od rodzaju piekarnika). Patyczek wbity w środek ciasta powinien być suchy. 

1 komentarz:

  1. Kocham ciasto marchewkowe! To na pewno by mnie oczarowało :)
    http://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Witam! Miło mi Ciebie gościć, proszę o wyrażenie swojej opinii na temat aktualnego posta. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

TOP